Barn bør ideelt sett lære seg å lese så tidlig som mulig, og som foreldre har vi et ansvar for å få dette til å skje. Fordelene med dette er mange og uvurderlige. Når de fortsatt ikke er gamle nok til å lese selv, må vi lese høyt for dem. Høytlesning er dessuten noe vi bør gjøre selv etter at barnet har lært seg å lese selv.
Høytlesning er viktig, først og fremst fordi det hjelper med språkutviklingen deres. Barnas hjerner er tross alt innstilte på språk, og de absorberer ordene de hører ganske raskt. Derfor er høytlesning en fin måte å utvikle ordforrådet deres på. I tillegg får de faktisk selv bedre leseferdigheter av å bli lest høyt for, og dette gir dem et godt utgangspunkt for at de skal bli flinke på skolen.
Når du som forelder leser høyt for barna før leggetid, styrker du dessuten forholdet dere imellom. Høytlesning er derfor en sosial aktivitet som bygger bro mellom forelder og barn. Eksponerer vi dem for fantasistimulerende barnelitteratur hjelper vi dem å bli kreative. Når barn er kreative, synes det på dem. Barn med god fantasi gjør mye ut av for eksempel halloween og valg av kostymer, og lesing kan på den måten hjelpe dem med å uttrykke seg.
Lesing har en stimulerende effekt på fantasien og tvinger oss til å tenke. I motsetning til når vi ser en film eller en TV-serie, blir vi gjennom å lese skjønnlitteratur tvunget til å se for oss settingen, karakterene og omstendighetene selv. Vi lager våre egne bilder i hodet av hvordan protagonisten i en historie ser ut, ut ifra hvordan vedkommende beskrives i boken. Dette er bra for oss, og derfor er det innlysende at også barn har godt av slik hjernetrim.
Fra høytlesning til det å lese selv
Høytlesning har naturlig nok sin utløpsdato, og det kan være en idé å vente til barna selv ber oss om å slutte å lese for dem, fordi de ønsker å ta over lesingen selv. Når de lærer seg å lese uten hjelp fra voksne, får de i tillegg utviklet skriveferdighetene sine. Ved å lese selv får de sett hvordan ordene staves, og de får et sterkere inntrykk av hvordan setninger bygges opp. Gjennom å lese selv lærer de dessuten hvordan en fortelling skal bygges opp. På den måten får de en grunnleggende innføring i hvordan de selv skal skrive tekster, noe som kommer godt med når de skal skrive skolestiler til tentamener og eksamener.
Veien er kort fra barnebøker til tyngre, intellektuelt stimulerende verker. Gode litterære verker tar oss med på reiser i fremmede verdener gjennom våre egne hoder. Dette gjelder både store og små. I våre dager har vi såpass mange elektroniske duppedingser som tar oppmerksomheten til selv de minste, men det er viktig at vi lærer dem viktigheten av lesing. Og ikke bare lesing i seg selv, men lesing av skjønnlitteratur.